Potni list je popotniku zagotovo najljubši osebni dokument, saj se v njem zbirajo vize in štampiljke držav, ki jih je že obiskal. Zbirka se iz leta v leto kopiči in tako postaja potni list hkrati popotnikov spominski dnevnik.
Niso pa vsi potni listi enako cenjeni oziroma ne odpirajo vsi potni listi vseh vrat. Vsaka država ima drugačne sporazume z drugimi državami in tako morajo nekateri popotniki večkrat zaprositi za dovoljenje, če želijo prestopiti meje, kot drugi.
In kateri potni listi imajo največ ‘moči’? Portal Travel and Leisure pravi tako:
1. Nemčija – nemški potni list odpira največ vrat, z njim lahko potujejo v kar 177 držav po svetu, brez da bi za prestop meje potrebovali vizo.
2. Singapur, Švedska – ta potna lista odpirata 176 mej.
3. Danska, Finska, Francija, Švica, Norveška, Velika Britanija, ZDA – vse te države imajo brez vize dovoljenje za vstop v 175 držav.
4. Italija, Nizozemska, Belgija, Avstrija, Luksemburg – brez vize lahko obiščejo 174 držav.
5. Japonska – japonski potni list bo dovolj za 173 državnih mej.
6. Portugalska – vize portugalski popotniki ne potrebujejo za 172 držav.
7. Malezija, Kanada, Irska, Nova Zelandija – 171 držav lahko brez vize obiščejo imetniki teh potnih listov.
8. Grčija, Južna Koreja in Avstralija – njihovi potni listi bodo dovolj za 169 držav.
PREBERI še // Šest obveznih pred potovanjem
Foto: Thinkstock
Turistična zavarovanja so na poti neprimerljivo uporabnejša od talismana za srečo, pa vendar ne krijejo vsega.
Najboljše zapravljen denar je tisti, za katerega nato ne dobite nič. Ja, tudi to obstaja, vsaj v primeru popotniškega zavarovanja. Kajti čeprav morda kdo prisega na talismane sreče, daleč od doma vendar ni dobro preizkušati delovanja Murphyjevega zakona. Raje bolj sproščeno stopajte okoli z zavarovalno polico v žepu, upajoč, da vam je ne bo treba koristiti.
Več zavarovalnic ponuja zavarovanja za tujino, vsaka več paketov, vsak ima drugačen obseg storitev. A četudi se ponudba od zavarovalnice do zavarovalnice ne razlikuje pretirano, so toliko večji odmiki med posamičnimi paketi. Zatorej natančno preberite ali vprašajte, kaj vsak zajema in česa ne, ob tem pa imejte v mislih, kam potujete in kakšna pustolovščina je pred vami – zgolj poležavanje v letovišču ali se vam obeta bolj adrenalinsko odkrivanje sveta.
Ob nujni zdravstveni pomoči, ki krije tudi stroške prevoza v domovino, turistično zavarovanje,vsaj pri zajetnejših paketih, obsega tudi stroške pravne pomoči in tiste, ki izhajajo iz odgovornosti, stroške poškodbe, uničenja ali izginotja zavarovane prtljage zaradi tatvine, vloma ali ropa, stroške prekinitev potovanja ali poznejšo vrnitev zaradi nepredvidenih dogodkov, zlorabo plačilnih kartic in stroške izdelave novih dokumentov. A ne pozabite – vselej do določenih zneskov!
Če načrtujete visokogorsko hribolazenje, odkrivanje morskih globin ali se vam kolca po katerem drugem adrenalinskem športu, kot so smučanje, srfanje ali prosto plezanje, morate za zavarovanje v primeru nesreče poskrbeti dodatno z višjo premijo ali posebnim zavarovanjem.
PREBERI še // Seznam stvari, ki jih potrebuješ za azijsko backpackersko izkušnjo
Nujna zobozdravstvena oskrba je sicer zajeta (do določenega zneska, seveda), a ne računajte na izdelavo nadomestnih zob, plomb ali zalivk. In medtem ko so vse pogostejša tudi lepotno obarvana potovanja, ko se v daljne dežele odpravite na lepotni popravek ali dva, ne pričakujte pomoči zavarovalnice, če se pri tovrstnih posegih kaj zalomi.
Če imate smolo in se znajdete v državi, kjer vam počitnikovanje kruto prekine naravna katastrofa, denimo potres, ali izbruhnejo nemiri, morda celo vojna ali teroristični napad, to ne bo na plečih zavarovalnice. Podobno tudi, če se znajdete v središču epidemije.
Trume glasnih in razigranih turistov, ki se podkrepijo z nekaj kozarčki preveč, so pogost prizor v turistično obleganih krajih. A če se vam v pijanem stanju kaj primeri, boste posledice, tudi finančne, nosili izključno vi. Kot tudi, če so v nesrečo vpletene druge opojne, običajno prepovedane substance. Ali če kaj naredite namenoma – bodisi sebi bodisi drugemu.
V zavarovalno polico zajeta nujna zdravstvena oskrba ne vključuje zdravljenja zdravstvenih stanj, s katerimi ste se na pot že podali. Naj gre za poškodbe, ki se vam doma še niso povsem zacelile, ali za že obstoječe in kronične bolezni (če ne gre, vsaj v večini zavarovanj, za akutna in smrtno nevarna stanja pri boleznih srca, ledvičnih kamnih, astmi in sladkorni bolezni).
PREBERI še // Šest katastrof na potovanjih, ki jih lahko preprečiš
Če se vam na poti primeri, da rodite, bodo stroški na novopečeni mamici. Ne nazadnje je ta že pred odhodom vedela za svoje stanje. Tako so tudi težave, povezane z nosečnostjo, na plečih bodoče mamice, razen pod določenimi pogoji in v primerih smrtne nevarnosti.
Članek je napisala novinarka Tina Podobnik
Foto: Thinkstock
Ko se popotnik Zvone Šeruga spominja potovanj pred obdobjem interneta, pametnih telefonov in navigacij, pravi: »Zvenel bom kot nostalgičen starec, ampak … ja, včasih je bilo vse drugače. Šmrc!«
S starši na počitnice? He he, tega pa na kmetih nismo poznali. Poletja na njivah in v vinogradu pa s kravami na paši, nedelje pa za potokom ali na Krki. Šele ko sem pred štirimi desetletji (1974) prišel v Ljubljano študirat novinarstvo, sem vzbrstel. In si privoščil prvi potni list (zdaj je doma že petnajst polnih) ter prvo potovanje. V Trst, po kofe za mamo in kavbojke zame. Hja, do tja je takrat segala velika večina slovenskih potovanj. Očitno pa je mene prijelo bolj kot ostale, v letih za tem me je razneslo po vsem svetu: avtostop po Evropi, Severna Afrika, avtostop do Indije pa prek Sahare v Centralno Afriko, z ladjo do Paname in potem avtostop do Kanade … Tri desetletja in več je tega in to so bile malo bolj resne ture, kot to morda zdaj zveni.
Saj se ni bilo kaj veliko pripravljati. Vodič Lonely planet še ni obstajal, internet se niti v fantazijah še ni nakazoval, tovrstne knjige in zemljevidi so bili bolj eksotika kot potrošna roba, vprašati pa tudi nisem imel koga. Mogoče Toma Križnarja, s katerim sva se takrat menda edina lotevala tovrstnih potovanj. Pač, določil sem si destinacijo, zaslužil denar – vse le iz lastnega žepa in že takrat sta me reševala fotografija, v kasnejših letih vse bolj novinarstvo, tudi študentski servis je bil uporabna stvar – in šel. Potovanje se je dogajalo spotoma, s pogovori, spraševanjem in z vedno znova novimi napakami. Zato pa je bila avantura precej bolj konkretna kot danes.
Motor sicer nikakor ni bila cenejša verzija, gotovo pa bolj enkratna in nora – sploh potovanje z motorjem okoli sveta, za kar sem porabil štiri leta, delal spotoma kot mornar, kmet, zidar … In nekako takrat, pred tremi desetletji, so letala cenovno že začenjala postajati vredna razmisleka – pred tem, se mi zdi, so z njimi potovali le direktorji in bogate vdove, navadni zemljani smo pa gledali, do kje lahko pridemo po tleh ali mogoče z ladjo. Afrika je na ta način še šla skozi in Azija, do Indije prav tako. Naprej, na Tajsko ali Bali … ha, to so bile pa sanjske destinacije, pred katerimi so se takrat, vsaj v revnemu socializmu, končale tudi poti velikih svetovnih popotnikov.
Internet, satelitska navigacija, pametni telefoni, povezave vedno in povsod, pa še digitalno fotografijo in snemanje bi tukaj dodal … Ja, to so gotovo spremembe, ki še pred tremi desetletji niti v sanje niso nikomur segale, pred dvema so se nakazovale, danes so neločljivi del življenja in hudo uporabna zadeva na potovanjih. Kar je lepo in praktično, sem pa vseeno včasih ali celo pogosto nostalgičen. Večina današnjih popotnikov so le turisti z nahrbtniki. Kot na popkovino navezani na svoje igračke z zasloni in na avanture s poceni pivom, nočne žurke in stalno povezavo. Kar je tudi v najbolj popotniških hotelih smrt za pristne stike, pogovore, skupna doživetja – celo na potovanjih se vse premnogim življenje dogaja zgolj na zaslonih. In to je žalostno. Zvenel bom kot nostalgičen starec ampak … ja, včasih je bilo vse drugače. Šmrc!
Zemljevide gotovo, ekran pri načrtovanjih še vedno ne more zamenjati konkretne slike klasičnega zemljevida prek cele mize. Vodiče in leposlovne knjige pa si že nalagam na tablico. Ne, ker bi mi bilo bolj všeč – mi ni in temu se na silo navajam – temveč ker mi izdatno olajšajo nahrbtnik ali motor. Nekaj knjig pomeni tudi nekaj kilogramov (danes nepotrebne) prtljage.
Ne – katere pa sploh obstajajo? Malo pa sem staromoden in naj tako tudi ostane.
Uf, to je pa obširno vprašaje. Afrika se spreminja, gotovo – a spreminja se predvsem v mestih, z nebotičniki, dragimi avtomobili, mobiteli. Čeprav mobitele imajo pa tudi že po vaseh, menda res povsod. Mobilna telefonija je prepredla celotno celino, tudi večina glavnih cest je že asfaltiranih, sem pa vedno znova presenečen, koliko je še predelov s komajda kaj drugačnim življenjem po vaseh. Kolibe so še vedno iz blata in s strehami iz trav (a je vse več tudi grde pločevine), ljudje v raztrganih cunjah (in vse manj nekdanje naravne golote), vse več pa je žal tudi iztegnjenih rok. Ne zares iz potrebe, temveč ker smo jih s humanitarnimi organizacijami na čelu navadili na prosjačenje. Da, tega je pa kvečjemu več kot pred desetletji. In povsod rastejo šole. Še generacija, morda dve in Afrika mojih nekdanjih spominov bo povsem izginila. Recimo, da sem se rodil prepozno za avanture tistih prvih raziskovalcev neznanega sveta, še vedno pa dovolj zgodaj, da sem dobil za polno glavo in predale spominov, izkušenj, fotografij, zapisov, knjig. Da, čudovit čas za potovanja je bil to.
Foto: Osebni arhiv Zvoneta Šeruge