Misli stevardes, ki sta leteli z Adria Airways: Zlomili so nam krila

Letalska družba Adria Airways je v rokah nemškega lastnika propadla 58 let po ustanovitvi. Brez dela bo ostalo več kot 500 zaposlenih. O tem, kateri je bil njun zadnji let in v kakšnem spominu jima ostaja Adria, smo povprašali njeni dve zdaj že nekdanji stevardesi.

Propad Adria Airways je velika izguba, tako za Slovenijo, kot zaposlene pri letalski družbi. O tem, kakšne misli jima rojijo po glavi ob izgubi službe in “kril”, kot pravijo Adriini nekdanji zaposleni, smo govorili z dvema Adriinima stevardesama. Od Adrie smo se poslovili s Katjo Rotar, ki je bila pri naši letalski družbi zadnjih 10 let in s Tamaro Ratej, ki je pred Adrio delala za Emirate.

Katja: “Zlomili so nam krila”

Novica, da se Adria ne bo več vrnila v nebo, je pretresla Slovenijo, njene zaposlene še toliko bolj. Katja, kako ste se nanjo odzvali?

Ta novica je bila zame eden najstresnejših dogodkov v mojem življenju. Kljub slabim obetom smo s kolegi do zadnjega trenutka upali na ugoden razplet dogodkov, na rešitev naše Adrie. Na žalost se je razpletlo drugače. Novici je najprej sledil šok, kasneje pa sem občutila globoko žalost, razočaranje, bolečino in nemoč. Zlomili so nam krila, vzeli so nam veselje. Težko je z besedami opisati vse občutke, ki so me ob izgubi Adrie prevevali. Zdi se, kot da bi izgubila del sebe.

Katja je pri Adrii kot stevardesa delala zadnjih 10 let, od svojega 19. leta starosti.

Kako dolgo ste leteli z Adrio? 

Z Adrio sem letela skoraj 10 let.

Kam ste najpogosteje leteli? 

Pravzaprav smo vsi večinoma leteli na vse destinacije, ki jih je Adria Airways pokrivala. Načrt letenja je bil naključen, zato težko izpostavim mojo najpogostejšo destinacijo letenja. Gre predvsem za destinacije po Evropi, občasno smo izvajali tudi charter polete v Egipt, Izrael in v Maroko.

Kateri je bil vaš zadnji let na Adrii? Ste vedeli, da je zadnji?

Moj zadnji let je bil večerni polet iz Pariza proti Ljubljani, 23. septembra 2019. Šlo je za enega zadnjih letov Adrie nasploh, saj je kmalu po našem pristanku prizemljila vsa letala. Nisem vedela, da gre prav za moj zadnji let, vendar sem imela nek čuden občutek. Čutila sem, da se ne obeta nič dobrega.

Poklic stevardese ni le služba, je življenjski slog.  Kako vam bo Adria ostala v spominu? Česa vas je skozi leta naučila in kaj vam je dala?

Adria je zelo pomembno zaznamovala moje življenje in nanjo me veže nešteto spominov. Že kot majhna deklica sem občudovala stevardese na Adrijinih letalih in si želela nekoč iti po njihovih stopinjah. Potem mi je to uspelo in na to sem bila vedno zelo ponosna. Predvsem se bom spominjala vseh izjemnih ljudi, ki so sestavljali to našo adrijsko družino. Pa seveda ogromno destinacij, ki sem jih obiskala, naših zvestih potnikov – nekatere sem poznala že po imenu, vseh letal, ki so bila moj delovni prostor, čudovite turkizne uniforme, ki še kar čaka, da ponovno poleti in vsekakor tega edinstvenega občutka letenja, ki ga sedaj tako zelo pogrešam.

Adria bo zame vedno nekaj posebnega, nekaj magičnega, moja druga družina, moja krila. Leteti sem začela z devetnajstimi leti, kar pomeni, da sem z Adrio pravzaprav odrasla. Naučila me je timskega dela, srčnosti, profesionalnosti, dela z ljudmi, komunikacije, reagiranja v stresnih situacijah in odgovornosti. Dala mi je ogromno prijateljev, znancev, vpogled v svet in čudovite spomine.

Kam vas bo odneslo v prihodnje? Spet v nebo?

Najprej želim dokončati magistrski študij, potem pa bomo videli, kam me popelje prihodnost. Nisem prepričana, če bom še kdaj letela. Izguba Adrie namreč vsaj za enkrat še preveč boli.

Tamara: “Za večino ljudi, ki opravljajo ta poklic, to ni le služba”

Tamara, kako ste se na novico o slovesu Adrie odzvali vi?  

Ob tako pomembni novici sem bila predvsem šokirana in izjemno razočarana. Ko svojo službo opravljaš z največjim veseljem in ti je to veselje – praktično iz danes na jutri – vzeto, ostaneš samo še brez besed.

Tamara je pred Adrio kot stevardesa letela za Emirates Airline‎.

Kam ste najpogosteje leteli?

Najpogosteje sem letela v Munchen, Frankfurt in na Dunaj.

Kateri je bil vaš zadnji let na Adrii? Ste vedeli, da je zadnji?  

Moj zadnji let na Adrii je bil iz Skopja v Ljubljano in niti približno nisem vedela, da je zadnji.

Kako dolgo ste leteli z Adrio?  

Pri Adrii sem bila zaposlena leto in pol.

Kako vam bo Adria ostala v spominu? Česa vas je naučila in kaj vam je dala?

Za večino ljudi, ki opravljajo ta poklic, to ni le služba. Letenje je naša strast, način življenja. Adria mi bo ostala v najlepšem spominu, saj sem se počutila kot del družine, čeprav tam nisem bila zaposlena dolgo. V službi sem bila obkrožena z ljudmi, ki so me ogromno naučili o aviaciji in delu z drugimi ljudmi, Adria pa je tako zame eden lepših delov mojega življenja.

Pred Adrio ste leteli z Emirati. Kam vas bo odneslo v prihodnje?

Vsekakor bi si želela ostati v letalski industriji. Vendar je to delo v Sloveniji s propadom Adrie zaenkrat nemogoče opravljati, tako, da bomo prisiljeni nove službe (ponovno) iskati v tujini.

Ob slovesu Adria Airways povezave krepijo tuji letalski prevozniki

Kranjsko okrožno sodišče je ta teden začelo stečajni postopek letalske družbe Adria Airways. Adrio je država leta 2016 prodala nemškemu finančnemu skladu 4K in se je že dalj časa soočala s finančnimi težavami. Te so se po prevzemu še poglobile, vodstvo družbe pa je stečajni postopek zaradi insolvenčnosti predlagalo zadnji dan septembra.

Adria Airways je sicer opravljala približno polovico vseh letov z Letališča Jožeta Pučnika. Ob ukinitvi teh pa povezave krepijo tuji letalski prevozniki. Letalska družba Lufthansa in njena hčerinska družba Swiss bosta z zimskim voznim redom ponudili povezave z ljubljanskega letališča do Frankfurta, Münchna in Züricha. V prodaji pa so tudi že karte za novo linijo Brussels Airlines v Bruselj.

Stečaj težave povzroča tudi Adrijinim strankam, ki že imajo karte za lete, ki ne bodo opravljeni. Potniki, ki so karte plačali z bančno kartico, imajo možnost uveljavljanja reklamacij pri banki, ki je kartico izdala, so po začetku stečaja letalskega prevoznika sporočili iz tržnega inšpektorata.

PREBERITE ŠE: “Delo na zasebni jahti je najlepša in najtežja izkušnja v mojem življenju”

Imate prijatelja, ki živi v tujini ali veliko potuje in fotografira ter bi z Vandraj bralci delil svojo izkušnjo? Ali pa morda sami živite v zanimivem mestu čez mejo in radi raziskujete svet? Pišite mi na maja@vandraj.si!

Nore prigode stevardes

Če potuješ, potem ti je znano, da lahko na poti srečaš najrazličnejše ljudi, a če si v vlogi stevardese, je možnosti, da naletiš na posebneže toliko več. Naloga stevardes ni le, da  umirijo nenavadne izbruhe potnikov, pač pa morajo profesionalno sprejeti tudi njihove najbolj bizarne zahteve. Po tem, ko je prejšnji teden splet preplavila zgodba o kači na letalu, ki je letelo v mehiško prestolnico, predstavljamo nekaj nenavadnih in neverjetnih zgodb stevardes, ki so se znašle na spletnih forumih.

Enega najstarejših poklicev je redno zaznavala stevardesa v 70-ih na letu New York – San Juan (Porto Rico). Punce, ki so prodajale svojo ljubezen, so se pred poletom smukale okrog moških, ki so potovali sami. Redno jih je videla, kako so med letom pripravile moške, da so zavili na stranišče letala in si popestrili let. Punc ni bilo težko prepoznati, že po načinu oblačenja. Veliko od njih si je stroške leta poravnalo kar z delom med potjo.

stevradesa_shutterstock_500461480

Občasno se zgodi, da mora letalo predčasno pristati. Ne zgodi pa se pogosto, da letalo pristane zaradi potnika, ki je na stranišču kadil halucinogeno drogo ter imel zaradi tega izbruhe in izpade, ki so predstavljali nevarnost za sopotnike.

–> PREBERI še: Najboljša služba na svetu – Stevradesa pri svetovno znani letalski družbi

Spet druga prigoda govori o incidentu na krovu. »Parkirala sem svoj voziček in gospoda vprašala, kaj želi popiti. Gospod je želel odgovoriti, vendar je na mesto odgovora najprej dvignil prst, bruhnil v vrečko in me potem prosil za ginger ale.«

Sin je delil očetovo zgodbo, ko se je ta vračal nazaj v Avstralijo. Na letalu je bila takrat prav tako zmagovalna ekipa avstralskega ragbija. »Ko je letalo po vzletu doseglo standardno višino za let, so se fantje, ki so imeli sedeže v prvem razredu, slekli vse do spodnjih hlač.«

Nekoč se je, ne da bi posadka ugotovila kako, na krovu znašla tudi veverička. Ena izmed potnic je za živalco poskrbela ves čas leta.

stevradesa_shutterstock_207663607

Fant, čigar mama je bila stevardesa, govori o enih izmed njenih zabavnih zgodb. »Bil je čezatlantski let. Nekje na zadnjem delu letala so iz kabin za ročno prtljago na potnike pričeli padati črvi.«

Še ena izkušena stevardesa govori o čudaškem potniku, ki je sedel ob oknu. Vedno kadar mu je postregla s pijačo, ki jo je naročil, ji je želel polizati roko.

In še zadnja nenavadna zgodba govori o stevardesi, kateri je bilo rečeno, da so na letalu trije dojenčki, za katere je morala poskrbeti. Našla je dva para z otrokom, vendar tretjega dojenčka ni bilo nikjer na letalu. Nato je po seznamu potnikov našla par in pristopila do njih. Šlo je za mlad par, ki je prvič potoval z letalom. Ko jih je vprašala, kje imajo otroka, so pokazali na kabino nad glavo, za katerega so smatrali, da je mišljen za otroka. Seveda je stevardesa nemudoma rešila otroka in ga posadila v naročje staršev.

Živim ljudem se marsikaj zgodi. Tudi v zraku.

Foto: Shutterstock

Najboljša služba na svetu: stevardesa pri svetovno znani letalski družbi

Vsak dan drugo mesto, danes ena celina, jutri že na drugem koncu sveta, vsak dan novi ljudje in nenehno spreminjanje podnebnega okolja. Sliši se sanjsko! In Nina Puhek, ki je vse to doživela, pravi, da tudi je. Nina je namreč delala kot stevardesa pri svetovno znani letalski družbi Emirates in v dveh letih in pol obiskala kar 57 držav.

Kako postaneš stevardesa pri letalski družbi Emirates?

Prvi korak je zagotovo udeležba na Open Day-u, ki so objavljeni na tej povezavi. Večkrat letno so v Ljubljani in Mariboru, pa tudi pri naših sosedih so ti dnevi pogosti. Pogoji, ki ga mora interesent izpolnjevati je starost nad 21 let, dokončana srednja šola, višina vsaj 160 centimetrov, da se lahko v višino stegneš 212 centimetrov, znaš vsaj pogovorno angleščino in nimaš tetovaž, ki bi bili vidni izven uniforme. Moraš imeti tudi psihično in fizično kondicijo, da si kos nalogam stevardese.

Kako sta ti dve leti in pol pri Emiratih spremenili življenje?

To obdobje mi je razširilo obzorja in spoznalo s kulturami ter državami, o katerih sem pred tem le brala. Lahko rečem, da sem opravila s predsodki o ljudeh in da z lahkoto spakiram in tudi raziščem celo mesto v enodnevnem obisku.

Kako poteka povprečen delovni teden stevardese pri Emiratih?

Žal ni povprečnega. Urniki so tako raznoliki, kot so ljudje zaposleni pri Emiratih, ki prihajajo iz celega sveta. Vsak mesec te čaka nekaj novega in tako tudi vsak teden. Leti se v povprečju med 80 in 100 ur na mesec, kar je v mojem primeru pomenilo med šest do osem letov na mesec. Tako se je zgodilo na primer, da sem v enem tednu bila v New Yorku, Dubaju in Londonu.

1 3 5

Ali si že pred tem delom rada potovala?

Uh ja! Že starši so me zasvojili s tem, saj že od mojega otroštva nismo imeli obstanka in smo vedno izkoristili vse vikende, počitnice za raziskovanja in potovanja. Vedno sem sanjarila o potovanjih in ko sem prišla od kod, že načrtovala novo. Potovanja so bila glavni razlog za prijavo za delo stevardese.

Koliko držav si v času, ko si delala kot stevardesa obiskala?

Obiskala sem 57 držav.

6 8 12

Katera je nate naredila največji vtis?

Morda bi izpostavila Brazilijo, mesto Rio de Janeiro, zaradi tako raznolike pokrajine in odprtosti ljudi, vsepovsod se pleše, ljudje so nasmejani in prijetni.

2

Kako so videti obiski mest, ki so v bistvu v času službe?

Po prihodu posadke v hotel smo bili prosti od 24 ur do 72 ur, kar je pomenilo da si si ta čas organiziral po svojih željah. Dobili smo ‘žepnino’ oziroma dnevnice v lokalni valuti, ki smo jih lahko po lastni volji koristili. Vedno sem pred odhodom na let pregledala, kaj bi želela na destinaciji početi, na primer, kje spiti kavico, ali je bil to Safari, ogled sosednjega otočka, obisk sirotišnice ali šole, glavnih znamenitosti. Neverjetno je, koliko lahko vidiš, ko se dobro zorganiziraš – tudi 24 ur je dovolj za spanec, hrano in oglede.

Kako si se ob kratkih obiskih in nenehnem letenju navajala na jet-lag?

Vedno sem se držala le tega, da sem kjerkoli na svetu odšla spat zvečer, po lokalni uri oziroma, ko je bila tam noč. Raje sem si privoščila kratek počitek, power nap, in tako imela energijo za oglede in aktivnosti.

Kaj ti je bilo v tem obdobju najlepše?

Vse! Od tega, da je delo v angleščini in spoznaš na tisoče novih sodelavcev ter potnikov, ki imajo vsak svojo zanimivo zgodbo, do krajev ki sem jih obiskala v roku službe ali počitnic. Res krasno obdobje, ki ga za nič na svetu ne bi zamenjala in mi je dalo toliko, da sem neverjetno hvaležna za to priložnost. Najlepše pa je bilo seveda, da sva z možem iz počitnic na Sejšelih prinesla domov ‘spominček’ po imenu Val.

Je tudi kakšen minus dela, za katerega se res sliši, da je sanjsko?

To je v mojih očeh resnično najboljša služba na svetu. Nikjer drugje ne spoznaš praktično vseh kultur in narodnosti na enem mestu, hkrati prepotuješ svet in si za to še plačan! Stevardov in stevardes je pri Emiratih približno 20.000 in prihajajo iz več kot 160 držav sveta. Ker je Dubaj nekako center sveta in smo leteli skoraj povsod, so bili tudi potniki čisto vseh narodnosti. Slabost je le v tem, da si ločen od svojih bližnjih in da zaradi raznolikega urnika zamudiš veliko rojstnih dni, praznikov, tako da sem na primer svoj rojstni dan praznovala v Barceloni, božič v sirotišnici v Gani in novo leto v Dubaju.

11 10 7

Si se za vrnitev domov odločila sama ali ti je potekla pogodba?

Ja, odločila sem se sama, saj sem zanosila. Pogodba velja tri leta, ki jo lahko prekineš kadar želiš in tudi podaljšaš.

Kako si doživela vrnitev?

Domov sem se z veseljem vrnila, saj je bila nosečnost načrtovana in sem kot stevardesa izkusila več kot sem si le želela in pričakovala, tako da je bilo vse na mestu. Zame je bila in bo Ljubljana vedno dom, kamor z veseljem vračam, Slovenija pa je prelepa varna državica, ki nudi tako lepo naravo in udobno življenje.

Sledi Nini na njenem Instagramu: @fluffyprincess

Foto: Osebni arhiv

Vse pravice pridržane. Vandraj 2016. Pogoji spletne strani Piškotki COPYRIGHT © 2016 MODERNA VENTURES SA, VIA RONCO NUOVO 11B, 6949 COMANO, ŠVICA.