Sediš nekje na letališču, listaš svojo priljubljeno revijo, ko zaslišiš, da ima tvoj let večurno zamudo. Znana situacija? Po razočaranju nastopi vprašanje, kaj sedaj. Veš kakšne so tvoje pravice ob takšnih prigodah, če si na območju EU, Islandije, Norveške in Švice ter imaš opravka z njihovimi prevozniki? Sektor, ki v Evropi skrbi za pravice kupcev, pravi takole.
Dveurne do peturne in daljše zamude
Če letalo ob odhodu zamuja dve uri, imajo potniki pravico do oskrbe (osvežilna pijača, hrana, možnost telefonskega klica) in po potrebi prenočitve v hotelu (vključno s prevozom od letališča do hotela in nazaj) – odvisno od dolžine leta in zamude.
Če zamuda ob odhodu znaša pet ur ali več, imajo potniki pravico do vračila denarja za vozovnico. Če se potnik odloči za vračilo denarja, letalski prevoznik ni več dolžan poskrbeti za nadaljnje potovanje oziroma oskrbo na letališču.
Če letalo ob prihodu na končni cilj zamuja tri ure ali več, je potnik poleg oskrbe na letališču upravičen tudi do odškodnine.
Odpoved leta
Potnik, ki ga o odpovedi leta obvestijo manj kot dva tedna pred načrtovanim datumom odhoda ima pravico do:
- prevoza do končnega cilja s primerljivim drugim načinom prevoza ali
- povračila stroškov za vozovnico ali
- brezplačnega prevoza do začetnega odhodnega kraja v primeru povezovalnih letov in
- finančne odškodnine v višini 250–600 EUR glede na dolžino leta. Če prevoznik ponudi nadomestni let in potnik prispe na končni cilj z dveurno, triurno ali štiriurno zamudo (odvisno od dolžine leta), se odškodnina lahko zniža za 50 %
Pri nadomestnem letu po spremenjeni poti je potnik prav tako upravičen do oskrbe na letališču (osvežilna pijača, hrana, možnost telefonskega klica) in po potrebi prenočitve v hotelu (vključno s prevozom) – odvisno od dolžine zamude.
Pravice potnikov in izredne razmere
Če je let odpovedan zaradi izrednih razmer, denimo slabega vremena ali stavke kontrolorjev letenja, potniki nimajo pravice do finančne odškodnine, toda letalski prevoznik mora ustrezno oskrbeti potnike med čakanjem na alternativni prevoz. Poleg tega imajo potniki pravico do:
- vračila denarja za vozovnico v sedmih dneh ali
- drugega načina prevoza do končnega cilja v čim krajšem času ali
- nove rezervacije leta za poznejši datum po svoji izbiri ali
- prevoza na letališče in z letališča, če letalo vzleti ali pristane na drugem letališču in ne na navedenem na vozovnici
Kako do povračila oziroma odškodnine
Če meniš, da so bile ob zamudi ali odpovedi leta tvoje pravice po zakonodaji EU kršene, se lahko pritožiš pri zadevnem letalskem prevozniku. Prevoznik ti mora praviloma odgovoriti v dveh mesecih. Če ti ne odgovori ali če z odgovorom nisi zadovoljen, se obrni na pristojni nacionalni organ v državi EU, kjer so nastale težave.
Zahtevek za odškodnino lahko vložiš pri organu za alternativno reševanje sporov, če ima letalski prevoznik sedež v EU in sodeluje v sistemu alternativnega reševanja sporov. Če si vozovnico kupili na spletu, lahko zahtevek vložiš na platformi spletnega reševanja sporov.
Želimo ti čim manj zamud in odpovedanih letov ter reševanja nastalih sporov z letalskim prevoznikom.
Foto: Shutterstock