So samovozeča letala realnost v bližnji prihodnosti ali le pobožna, neizvedljiva želja?
Letalska industrija obljublja, da bodo prva samovozeča komercialna letala vzletela že prihodnje leto.
Delno samovozeča že sedaj
No, po eni strani taka letala v v določeni meri že obstajajo. Večina komercialnih letal ima namreč avtopilotni sistem, ki lahko samodejno nadzira določene dele leta. Nekatera letala imajo že vgrajen sistem za samodejno pristajanje. Več težav pa so imeli pri avtomatizaciji vzleta, ki je trenutno še vedno popolnoma v rokah pilota.
Še vzlet in smo!
Proizvajalec letal Embraer je na mednarodnem letalskem sejmu Farnborough v Združenem kraljestvu pred dnevi predstavil sistem Embraer Enhanced Takeoff System (E2TS). Gre za prvi avtomatiziran vzletni sistem v komercialni letalski industriji. Programska oprema, ki je zasnovana za letala družine E2, naj bi bila predstavljena že konec leta 2025.
Kako deluje vzletni sistem E2TS? Na kratko, izračuna in izvede najbolj natančno in učinkovito rotacijo – to je trenutek, ko se nos letala dvigne z vzletno-pristajalne steze. S tem bodo letala Embraer z E2TS lahko optimizirala vzlete, saj bodo skrajšala dolžino prevožene vzletne steze in zmanjšala obremenitev pilota med vzletom.
Še vedno ne brez pilota
Piloti pa bodo še vedno morali biti za krmilom skozi celoten postopek. Tako kot morajo biti pri avtopilotu in samodejnem pristajanju. Medtem ko bo E2TS skrbel za rotacijo, bo moral pilot začeti vzletno vožnjo, po potrebi ročno popraviti smer in držati roke na krmilu, v primeru, da bi moral kadarkoli izklopiti avtopilota.
Zaenkrat je E2TS omejen na letala družine E2 Embraer. Čeprav nobena ameriška letalska družba trenutno nima letal E2 v svoji floti, pa ta letala uporabljajo mednarodne letalske družbe. Te so na primer KLM Cityhopper s sedežem na Nizozemskem, Azul Brazilian Airlines s sedežem v Braziliji in Porter Airlines s sedežem v Kanadi.
Foto: Shutterstock