Zavedanje, kako pomembno je odgovorno, trajnostno ravnanje s kulturno dediščino in naravo, se je med potovalnim mrkom še bolj vsidralo v našo zavest. Prihodnost turizma v svetu in v Sloveniji je odgovorni turizem, ki spoštuje okolje in ljudi. O tem, kako nam gre v Sloveniji, sem govorila z Mihaelo Rupnik Cek, ustanoviteljico Facebook skupine TRAJNOSTNI TURIZEM SLOVENIJE in ustanoviteljico znamke HAPPY TRIPS.
Mihaela, vaše ime se na Facebooku pojavlja ob ključniku “trajnostni turizem”, vaša skupina Trajnostni turizem Slovenije šteje že več tisoč članov. Kje se je vse skupaj začelo?
Spomnim se, kako je v času mojega študija pokojni prvi dekan Turistice, Marjan Tkalčič, izjavil: »Turisti so kot ovce. Pridejo, oddidejo, za seboj pa pustijo razdejanje. Destinacija je izčrpana in posledično ni več zanimiva za turizem». To me je prav zbodlo in vsekakor mi ni bilo všeč. Začutila sem, kaj je moje poslanstvo.
Skupino sem odprla z namenom ozaveščanja, tako gostov – iskalcev “zelenih doživetij” kot tudi ponudnikov – gostiteljev. V skupini objavljam tedenske celovite predstavitve destinacij Zelene Slovenije. Ob ponedeljkih govorimo o teorijah in praksah trajnostnega turizma, ob torkih predstavljamo turistične nastanitve, ob sredah debatiramo o naravni in kulturni dediščini, ob četrtkih je v ospredju kulinarika, ob petkih pa je čas za splošne reklame namenjene raznolikim promocijam širom Slovenije. Ob sobotah delimo doživetja turističnih vodnikov in agencij.
Ponudnikom dajem priložnost da se predstavijo. Pomembno je da si medsebojno ustvarjamo spletno podporno okolje v katerega smo vsi vpleteni in sokreiramo zgodbe, se mrežimo spoznavamo, spodbujamo, sodelujemo in povezujemo. To so ključni elementi trajnostnega turizma.
Kaj vam pomeni trajnostni turizem?
Meni pomeni družbena odgovornost, prispevanje k razvoju destinacije, desezonalizacija, razporeditev gostov čez celo leto ter razporeditev turističnih tokov. Je tudi povezovanje z lokalnimi ponudniki, pripovedovanje lokalnih zgodb, legend. Spoznavanje naravne in kulturne dediščine z lokalnim vodnikom je ključno. Pomembni so lepa narava, čisto in urejeno okolje, prijazni ljudje, in stik z naravo ter lokalnimi prebivalci. Trajnostni turizem je zavedanje, da sprejemanje turizma s strani lokalnih skupnosti pelje v dolgoročni razvoj.
Opažate prizadevanja Slovenije na tem področju? Kako, kje?
Vsekakor. Veliko so storili Tovarna trajnostnega razvoja Good place in Slovenia green. V Sloveniji sta danes pomembni dve točki: širjenje informacij in upravljanje destinacij. Spodbujati se mora zeleno delovanje, ki naj pritegne čimveč destinacij. Premiki seveda ne bodo čez noč temveč sčasoma, v tem trenutku je pomembno predvsem ozaveščanje ljudi in trajnostna usmeritev.
Ko pomislimo na trajnost, največkrat pomislimo na okoljsko trajnost. Kateri del trajnostnega turizma je najbolj spregledan?
Trajnostni management, destinacije bi se morale bolj zavzemati za trajnostno delovanje in spodbujati male ponudnike k vključevanju v Zeleno shemo slovenskega turizma in jim podrobneje pomagati pri izpolnjevanju vseh potrebnih dokumentov za pridobitev certifikata Slovenia Green.
Zakaj je trajnostni turizem dražji za turista?
Tako kot v drugih panogah, je tudi v turizmu cenejši “hitri turizem”, ki zanemarja dejavnike, ki jih upošteva trajnostni turizem: lokalno, okolju prijazno, zgodba, branding, povezovanje, prispevanje k ekonomiji lokalne skupnosti… Ko enkrat vzameš v obzir vse te dejavnike, je jasno, da je za doseg cilja, da lokalna skuponost raste s turizmom, potrebna višja, poštena cena. Poštena do lokalnih prebivalcev, podjetnikov in okolja. Za trajnostni turizem se odločajo ozaveščeni gostje, ki to ceno razumejo. Poceni gostje bodo potovali z aplikacijami, ozaveščeni pa si bodo najeli turističnega vodnika, ki poskrbi za dodano vrednost pri ustvarjanju doživetij.
Je korona igrala v prid ali proti trajnostnemu turizmu?
V prid in proti. V prid, ker se je zmanjšalo število masovnih potovanj. Najhuje je, ko se res daleč na potovanje odpraviš z letalom, zato da si samo na plaži in ne počneš ničesar. Tega je v času korone manj, kar je super. Po drugi strani so se z uporabo zaščitnih sredstev povečali odpadki, ki niso dolgoročno v skladu z ohranjanjem okolja.
Kako vidite trajnostni turizem v prihodnosti?
Če se bo ozaveščenost še naprej dvigala, bodo gostje potovali manj in na potovanju želeli doživeti več. Še več bo avtomatizacije in digitalizacije, hkrati pa bodo ljudje hrepeneli tudi po digitalnem detoksu. Destinacije zmagovalke bodo tiste, ki bodo postavile v ospredje naravo in okolje ter s pomembnimi ukrepi uravnavale ter skrbele za zadovoljstvo prebivalcev. Prihodnost je v omogočanju blaginje lokalnemu turističnemu gospodarstvu in investiranju v turistično infrastrukturo, ki zadovoljuje potrebe domalčinov. Prihodnost je odgovorni, trajnostni turizem, ki vedno poskrbi za bodoče generacije.
Si želite oddiha v Sloveniji, kjer je trajnost visoko na seznamu prioritet? Poglejte Wellness hotel Montis nad oblaki.
PREBERITE ŠE: Slovenija s trajnostnim turizmom navdušila National Geographic
Foto: Mihaela Rupnik Cek, osebni arhiv