S to prepovedjo želijo zaščititi pešce, ki v vrhuncu sezone množično derejo v središče Prage – samo lani jo je obiskalo rekordnih 7,6 milijona ljudi. V Pragi so leta 2016 v središču mesta že prepovedali električna vozila, kot so na primer Segwayji. Od takrat je veliko ponudnikov turističnih storitev začelo za mestne oglede uporabljati kolesa, a očitno se bodo morali spet prekvalificirati.
Lokalci so se nad prepovedjo že pritožili, opozarjajo pa, da so se v zadnjih desetih letih v središču mesta, kjer so zdaj kolesa prepovedana, med pešci in kolesarji zgodile le tri resnejše prometne nesreče, kar je skoraj 10-krat manj kot med kolesarji in avtomobili, med katere so zdaj primorani iti.
“Nismo proti kolesarjem, a težava je v prostoru. V conah za pešce se moramo posvetiti pešcem, ne kolesarjem. In prav med temi vsak dan pride do konfliktov, kar je jedro problema,” je izjavil župan Prage Oldřich Lomecký.
Foto: Unsplash
Po svetu vandra vedno več Slovenk in Slovencev, nekateri med njimi pa so si prek naših meja našli tudi nov dom. Beg možganov ali lov za boljšim življenjem? V rubriki Vandraj insider bodo mladi, ki živijo in ustvarjajo v tujini, vsak torek z nami delili svojo zgodbo, izkušnje in najljubše kotičke mesta, v katerem živijo.
*****
Tokrat letimo v sončno Lizbono, kjer že dobro leto živita Ajda Sever in Špela Han, študentki tržnega komuniciranja, ki sta se študentsko rutino v Ljubljani za dva semestra odločili zamenjati za pisane uličice portugalske prestolnice. Kljub temu, da sta odpotovali skupaj, sta si zelo različni, tako pa sta doživeli tudi mesto – zato lahko danes Lizbono spoznaš z dveh zornih kotov.
Špela: Najtežje vprašanje že na začetku! Sem rahlo izgubljena duša z včasih zaskrbljujoče slabim spominom in orientacijo (tako pravijo, čeprav mislim, da pretiravajo). Uživam v družbi pozitivnih ljudi, zato si živeti sama sploh ne predstavljam; uživam debatirat o krivicah in nepravičnostih v svetu, pa čeprav do prave rešitve nikoli ne pridem; uživam ob dobrem filmu s tortilla chipsom in pločevinko coca-cole! Za ljudi, ki so ob meni dlje časa znam biti nadležna s konstantnim prepevanjem, momlanjem in improvizacijo vseh možnih instrumentov – dneva brez glasbe pač ni!
Ajda: Obožujem ocean, spontane pobege v neznano, izzive, ki me preplavijo s pozitivnim nemirom in ustvarjalne ljudi z dobro energijo. Sem večni nostalgik, zato se kljub vsem slovesom še vedno nisem povsem sprijaznila, da so le ti sestavni del mojega načina življenja. Neznansko uživam v svobodi, mladosti in vseh neskončnih možnostih, ki mi jih ponuja življenje, zato verjamem, da je moja dolžnost, da vse to izkoristim na najboljši možni način. Bolj ko odkrivam svet, bolj razumem sebe – kar pa ni vedno enostavno.
Ajda: Artistično.
Špela: Domače!
Špela: Zagotovo eno ljubših mest, ki sem jih kadarkoli obiskala. Vzdušje, ki ga ima Lizbona je fantastično. Predstavljajte si skoraj vedno sončno mesto, z najlepšimi razglednimi točkami na celotno staro jedro in reko Tejo, peščenimi plažami, surfersko kulturo, glasbo na vsakem koraku, vzorčastimi stavbami in poceni pivom!
Ajda: Lizbona je mesto polno sonca, pozitivne energije in srčnih ljudi. Pot do oceana je enostavna, takšen pa je tudi lifestyle, ki ti ga bivanje v mestu prinese. Vse to skupaj pa tvori kreativno-srečni utrip mesta, ki nikogar ne pusti ravnodušnega.
Ajda: Gostoljubni, odprti, prijazni, družabni in vedno pripravljeni na pozno večerjo in kozarec piva.
Špela: No, ravno ljudje so bili pri meni faktor, da sem se od začetka počutila dobrodošlo in del njih. Morda je bila sreča, da sem spoznala ljudi, ki bi bili zame pripravljeni narediti vse in mi razkazati vse (zaenkrat) skrite, lokalne kotičke. Upam si trditi, da sem tam spoznala ene najboljših prijateljev. Aja, pa še to, so neverjetno počasni in nikoli točni! (Mogoče sem se prav zaradi tega super integrirala.)
Špela: Lizbonska arhitektura, dobra zabava in poceni take-a-way suši!
Ajda: Bližina oceana in priložnost za surfanje, vedno živahno nočno življenje, nešteto kotičkov, polnih inspiracije in pozitivne energije.
Ajda: … spomladi, ker se mesto takrat spremeni v vijolično cvetočo pravljico, polno sonca in priložnosti za druženje na prostem. Tudi turistov še ni preveč, zato lahko doživite mesto na bolj lokalen in tudi cenovno ugoden način.
Špela: Skozi celo leto, zares! Ampak ker obožujem poletja, poleti – mesto je narejeno za sončne dni in druženja z ljudmi v parkih, na miradourih (razglednih točkah) in plažah.
Ajda: Na začetku sem potrebovala nekaj tednov, da sem se privadila in se začela počutiti varno in domače. Sicer pa je mesto zelo varno, saj nisem nikoli imela slabih izkušenj.
Špela: Vedno sem se počutila zelo varno, čeprav je dobro biti pazljiv na bolj turističnih mestih, saj lahko kaj kmalu ostaneš brez denarnice ali telefona.
Špela: Jih je toliko, da težko izpostavim le enega, ampak naj bo – Adamastor.
Ajda: Miradouro (razgledna točka) Graca in Santa Catarina, Praia do Guincho.
Ajda: Fabrika
Špela: Cafe de Garagem.
Špela: Zagotovo pri bivšemu cimru Gaganu, ampak to za vas verjetno ne pride v poštev. Ilegalna kitajska restavracija je zanimiva, dobra in poceni.
Ajda: Tu e Eu in v ostalih številnih malih lokalnih restavracijah in na Time Out marketu.
A&Š: Pastais de nata!
A&Š: Muzej Maat.
A&Š: Park de Estrela, Jardim do Torel
Špela: Glede na vedno večjo obiskanost Lizbone, malokatera turistična atrakcija ostane podcenjena.
Ajda: Zapuščena restavracija Monstanto sredi gozda.
Ajda: Dvigalo Santa Justa.
Špela: Vožnja s tramvajem na Bici.
Špela: Teh je kar nekaj… Bairro Alto, Cais do Sodre, Lux, JazzOut, vsi Sun Set dogodki … v bistvu se lahko zabavaš vsak dan v tednu. Brez heca!
Ajda: Najprej sangrija na Santa Catarini, potem druženje na Bairro Alto in potem zabava v Lux Fragilu.
Špela: Festival Santo Antonio, žura se cel mesec junij!
Ajda: Out Jazz in Brunch Electronic.
Metro, vlak, avtobus in tram. Cene vseh so zelo primerljive, je pa metro zagotovo najhitrejši in najbolj zanesljiv.
Letalo iz Zagreba ali Milana. Izven sezone lahko najdeš povratne vozovnice Milano-Lizbona tudi za 40 evrov.
Špela: Prednosti je zame ogromno, od ugodnejšega podnebja, počasnejšega življenjskega stila, odprtosti in topline ljudi. Kot slabost bi izpostavila dokaj nizke mesečne plače (seveda je odvisno kaj in kje delaš) in skorajda nujno znanje portugalskega jezika (kar je sicer prej logično kot pa slabost).
Ajda: Prednost je zagotovo vreme, saj temperature nikoli ne padejo pod ničlo. Veliko je sončnih dni in zelo malo dežja. Ljudje so veliko bolj odprti, kar za Slovenijo ni mogoče vedno trditi. Tempo življenja je počasnejši in zato tudi manj stresen. Slabost pa je morda ta, da so nekatere stvari slabše organizirane in, da je upoštevanje pravil precej nižje. Prav tako je Slovenija boljše izhodišče za potovanja v druge države, saj Portugalska meji samo s Španijo in so zato razdalje precej daljše.
Ajda: Študij v tujini je gotovo nekaj, kar bi svetovala vsakomur. Erasmus program je razvit do takšne mere, da ti omogoči precej brezskrbno urejanje dokumentacije in finančno podporo, ki je pri življenju v tujini nepogrešljiva. Poleg novih znanj, izboljšanja znanja angleščine, osnov drugih tujih jezikov in novih poznanstev, lahko iz te izkušnje odneseš še en kup lepih spominov in motivacije za nadaljnjo izobraževanje.
Stopnja težavnosti iskanja stanovanja od 1 do 10 (10 najtežje):
Š: 4; A: 5
Stopnja težavnosti iskanja službe od 1 do 10:
Š: 5 A: 4
Stopnja občutka varnosti v mestu od 1 do 10:
Š: 9; A: 8
Stopnja težavnosti navezovanja novih prijateljstev od 1 do 10:
Š: 0; A: 1
Imaš tudi ti prijatelja, ki živi v tujini in bi z Vandraj bralci delil svojo izkušnjo? Ali pa morda sam živiš v zanimivem mestu? Piši nam na maja@vandraj.si ali eva@vandraj.si!
Foto: osebni arhiv
Si želiš za nekaj dni zamenjati okolje in doživeti nekaj novega? Tokrat predlagamo Bruselj. Središče Belgije in Evropske unije kar kliče po prijetnem citybreaku, obiskati pa se ga splača iz več razlogov.
#1 Ker je Bruselj diplomatsko mesto, je dosegljivo iz skoraj vseh večjih mest. Leti so zelo pogosti, letalske karte pa so na voljo po zelo ugodnih cenah.
#2 Grand Place ali Grote Markt oziroma glavni mestni trg je prava arhitekturna umetnina. Obkrožen z mestno hišo in drugimi čudovitimi pročelji stavb, je bil večkrat označen za najlepši mestni trg na svetu.
#3 Vaflji, vaflji, vaflji. Ne glede na stopnjo tvoje sladkosnednosti, se belgijskim vafljem ne boš mogel upreti. Prodajajo jih namreč povsod, na voljo so z vsemi možnimi prilogami in prelivi, ki si jih lahko zamisliš, po njih pa diši celo mesto.
#4 Belgija slovi po odlični čokoladi. Kako ne bi, saj se na njenih tleh letno proizvede kar 172 tisoč ton čokolade, ki jo lahko kupiš v eni izmed 2130 trgovin v državi. Skrivnost belgijske čokolade je v tem, da vanjo ne mešajo kateregakoli rastlinskega olja temveč pri izdelavi uporabljajo le kakavovo maslo.
#5 Bruselj je tudi evropska prestolnica stripov. Verjetno nikjer drugje na svetu slikanic z oblački ne jemljejo tako resno, kot v Belgiji. Od tu izvirajo najslavnejši pisci stripov, ki so ustvarili svetovno znane Smrkce in pustolovskega Tin Tina. Stripe si lahko ogledaš in kupiš v številnih trgovinah in knjigarnah.
#6 Bruselj je odlična izhodiščna točka za obisk bližnjih mest. Skoči na vlak in razišči čudoviti Amsterdam, skrivnostni Bruges, francoski Lille ali Pariz.
#7 Tako kot Eifflov stolp v Parizu, je bil tudi Atomium zgrajen za svetovno razstavo Expo, ki jo je Bruselj gostil leta 1958. 102 metra visoka stavba iz nerjavečega jekla je danes muzej in panoramska točka belgijske prestolnice.
#8 Vsak pravi pivoljub zagotovo ve, da najboljša piva varijo prav v Belgiji. Njihova posebnost je močan okus in ponavadi tudi nekoliko višja stopnja alkohola. Pivo varijo po vsej državi, Bruselj pa je poln specializiranih trgovin, pivnic in barov, kjer lahko poskusiš prav vse, kar ponuja belgijska varilska scena.
#9 Ob vrčku piva se zagotovo prileže tudi škrnicelj ocvrtega krompirčka. Belgija namreč slovi po najbolj hrustljavem krompirčku odličnega okusa, ki ga Belgijci poznajo kot tradicionalen prigrizek ob pijači. (Predvidevamo, da si do te točke že ugotovil, da v Bruslju ne boš ravno shujšal.)
#10 Muzeji. Bruselj je prava obljubljena dežela za vedoželjne obiskovalce. Obišči Naravoslovni muzej z okostji dinozavrov, čudovit muzej glasbil, Kraljevi muzej umetnosti, muzej BELvue, Parlamentarium, čokoladni muzej, muzej stripov, muzej igrač in še bi lahko naštevali.
#11 Bruselj slovi tudi po številnih bolšjih trgih in pop-up tržnicah. Ob nedeljah lahko brskaš med starinami na Marche du midi, ob sredah iščeš hipsterske kose na Chatelain marketu, priporočamo pa tudi nekakšno verzijo ljubljanske Odprte kuhne imenovane Flagey market v Sablonu in “vintage nebes” na bolšjem trgu Place du Jeu de Balle.
#12 Središče EU je med drugim tudi Art Nouveau prestolnica. Prav v Bruslju sta slavna arhitekta Victor Horta in Paul Hankar zasnovala prvi dve Art Nouveau stavbi na svetu – Hotel Tassel in Maison Hankar. Oglej si tudi Horta Museum, Maison Cauchie in Flagey Building.
Prepričanje, da je Bruselj dolgočasno mesto, je torej popolnoma zgrešeno, priporočamo pa, da se o tem prepričaš kar sam.
Foto: Shutterstock
Beseda petrolhead opisuje posameznika, čigar strast so avtomobili ter raje od vonja pomladanskega cvetja uživa v vonju bencina in zažganih pnevmatik. V kolikor spadaš v to kategorijo ljudi, si zagotovo del svojih potovanj namenil opazovanju najredkejših, eksotičnih stvaritev avtomobilske industrije, katerih na naših cestah ni mogoče zaslediti. Ker želimo, da so tvoji prihodnji avtomobilski lovi kar se da uspešni, te pošiljamo v London. V nadaljevanju smo zbrali dejstva ter slikovne dokaze, ki suvereno upravičijo sloves tega mesta.
Bliža se poletje in ravno ta letni čas poleg rahlega vremenskega izboljšanja s seboj prinaša tudi malo morje uvoženih eksotičnih avtomobilov. Poleti že tako močno lokalno sceno luksuznih prevoznih sredstev dopolnijo še arabski pozerji, ki v zadnjih letih poleg prtljage na letalo vzamejo še svojo dragoceno zbirko avtomobilov, zgolj z namenom razkazovanja po londonskih ulicah. Tako lahko na cestah britanske prestolnice zaslediš redke primerke hiperšportnih avtomobilov ter ogromne SUV-je, pobarvane v barve po naročilu, med katerimi se zlata uvršča visoko na lestvici popularnih odtenkov.
RM Sotheby’s, Bonhams, H&H so le nekatera od odmevnejših imen britanskih dražbenih hiš, ki se ukvarjajo z dražbami neprecenljivih zbirateljskih avtomobilskih klasik. Zgolj hiša Sotheby’s je odgovorna za prodajo 11 od 20 najdražjih avtomobilov v zgodovini, med katerimi so tudi 1964 Ferrari 250 LM, 1956 Ferrari 290 MM, 1964 Ferrari 275 GTB/C Speciale, 1962 Aston Martin DB4GT Zagato, 1998 McLaren F1 ‘LM-Specification’, 1953 Jaguar C-Type Works Lightweight, njihove cene pa so se gibale med 10 in 25 milijoni evrov. Med dogodki, ki potekajo na različnih delih sveta je tudi vsakoletna dražba v Londonu, ki bo letos potekala med 6. in 7. septembrom, na njej pa bo predstavljenih nekaj najredkejših klasičnih avtomobilov na svetu. Za vstop, ki omogoča ogled dražbe dvema osebama boš odštel dobrih 85€.
Mnogo luksuznih športnikov, limuzin in SUV-jev prihaja prav iz tovarn britanskih proizvajalcev, ki se ponašajo z več kot 100 let trajajočo tradicijo in neizmerno pozornostjo za detajle. Posledično se avtomobili znamk kot so Jaguar, Aston Martin, Rolls-Royce, Bentley, Land Rover ter McLaren zagotovo uvrščajo med bodoče avtomobilske klasike ter privabljajo kupce, ki poleg luksuza in prezence cenijo tudi zgodbo, tradicijo ter neizmerno kvaliteto izdelave.
Si vedel, da se kar 65% vseh izdelanih avtomobilov znamke Rolls-Royce še danes vozi po cesti, da izdelava enega RR Phantoma traja več kot dva meseca ter da značilno črto na boku avtomobila nariše slikar ročno, s potegom čopiča? Phantoma je moč naročiti v 44.000 različnih barvnih odtenkih, za ročno izdelavo usnjene notranjosti pa v tovarni porabijo kar 17 dni.
V Aston Martin Vanquishu najdemo ročno izbrano ter obdelano usnje, šivano na edinstven vzorec peščene ure, več kot 100 šivov v notranjosti avtomobila pa zaradi zagotavljanja doslednosti zašije ista šivilja. Kljub spoštovanju tradicije inženirji pri Aston Martinu za izdelavo uporabljajo najnaprednejše kombinacije aluminija ter ogljikovih vlaken, nova platforma je tako kar 25% lažja od predhodnikove.
Bentley za notranjost svojih avtomobilov uporablja zgolj bikovo usnje iz Severne Evrope, saj hladnejše podnebje pomeni manj zajedavcev ter nepravilnosti na živalski koži. Za izdelavo modela Mulsanne porabijo kar 400 ur, od tega je 200 ur posvečenih notranjosti. Zgolj za volan porabijo kar 3 metre sukanca, katerega šivilja v 10 urah napelje v 620 šivov.
Foto: Shutterstock